Så samlar du vilda fröer

Foto: Postkodlotteriet under fröinsamling med Naturskyddsföreningen Halmstad

Den 30 augusti infaller Fröets dag. Det firar Gävlekretsen genom att anordna en Plantloppis med Frö- och sticklingbyte den 7 september 2024. Vi kan dock alla hjälpa våra vilda växter på traven genom att samla fröer och sprida dem på lämpliga platser såsom i den egna trädgården. Inom Naturskyddsföreningens projekt Världens längsta blomsteräng har det tagits fram fram flera hjälpmedel bl.a. en handledning. Det finns även inspelade webbinarium väl värda att se via riksföreningens hemsida:

Så samlar du fröer från vilda blommor – Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se)

Vill du fördjupa dig i ämnet tillsammans med andra? Varför inte hålla i en studiecirkel! Studiefrämjandet har tagit fram en studieplan om hur en samlar fröer från vilda växter skriven av Erik Hansson, vilken varmt kan rekommenderas.

praktisk-guide-samla-froer-naturskyddsforeningen-vlb-2024 studieplan_samla-froer-fran-vilda-vaxter-2022-13729c51ce410c124a10e0db5e4b97fc2af39