Plantloppis med frö- och sticklingbyte den 7 september för att fira fröets dag

Foto: Postkodlotteriet

Naturskyddsföreningen har utsett den 30 augusti till Fröets dag. Läs mer via: Fröets dag – 30 augusti – Naturskyddsföreningen (naturskyddsforeningen.se)

Det tycker vi är toppen då vi också vill främja vår inhemska flora, vilket är särskilt viktigt under rådande artförlust. Därför ordnar vi en Plantloppis med frö- och sticklingbyte i Rådhusesplanaden lördagen den 7 september kl. 11-15. Det kommer att finnas möjlighet att både byta och sälja naturvänliga fröer, sticklingar och lökar utan bekämpningsmedel, konstgödsel och invasiva beteenden. Ett ypperligt sätt att hjälpa både vilda växter och pollinatörer knutna till dessa. Det kommer även finnas möjlighet att testa sina kunskaper om pollinatörer, dela tankar, tips och idéer. Ta med dig dina fröer och sticklingar, behöver du ett bord eller undrar något mer hör av dig till Jenny på jenny.olsson@naturskyddsforeningen.se eller 070-292 16 36

Att tänka på:
* Använd endast ekologisk jord.
* Sprid inte främmande växter såsom kanadensiskt gullris och blomsterlupin. Läs mer via: Vanligaste invasiva växter och djur i Sverige (naturvardsverket.se) och Sju invasiva blommor och hur du bekämpar dem (naturskyddsforeningen.se)
* Vill du ta betalt för något du har med dig, lägg priset på ungefär hälften av vad blomsterhandlarna tar.